Ako ne možete bez kafe, upoznajte se sa prednostima i manama kofeina

by | 09.06.2024
Ako ne možete bez kafe, upoznajte se sa prednostima i manama kofeina

Na milione šoljica kafe popije se širim svakog dana – ovo je definitivno najpopularniji napitak. Njen glavni sastojak je kofein koji donosi određene prednosti i mane.

Kafa je jedno od najpopularnijih i najpopularnijih pića širom sveta, a kofein je njegova najpoznatija komponenta. Ovaj sastojaj deluje na centralni nervni sistem blokirajući delovanje adenozina, neurotransmitera koji podstiče opuštanje i pospanost. Inhibirajući efekte adenozina, kofein podstiče povećano stanje budnosti i budnosti.

Sve što treba da znate dok ispijate šoljicu kafe

Ako ste razvili zavisnost od kofeina, naglo smanjenje može izazvati povlačenje kofeina. Simptomi odvikavanja od kofeina počinju 12 do 24 sata nakon poslednjeg uzimanja i mogu trajati dva do devet dana.

Prednosti kafe

Kofein nudi niz prednosti koje su ga dopale bezbrojnim pojedincima.

Povećava budnost i kognitivne funkcije: Kofein može poboljšati budnost i kognitivne performanse.

Fizičke performanse: Može povećati fizičku izdržljivost mobilizacijom masnih kiselina iz masnog tkiva, čineći ih dostupnim za proizvodnju energije.

Poboljšava raspoloženje: Promoviše oslobađanje dopamina i norepinefrina, što može dovesti do poboljšanja raspoloženja i osećaja blagostanja.
Antioksidativna svojstva: Kafa je posebno bogata antioksidansima koji pomažu u zaštiti tela od oksidativnog stresa i smanjuju rizik od nekoliko hroničnih bolesti, uključujući određene vrste raka.

Ublažavanje bolova: Kofein može pomoći u ublažavanju glavobolje i migrene i može čak poboljšati efikasnost drugih lekova protiv bolova.

Koje su mane kofeina?

Kofein može imati niz neželjenih efekata, posebno kada se konzumira u prevelikim količinama ili od strane pojedinaca sa niskim nivoom tolerancije.

Nesanica: Konzumiranje kofeina kasno u toku dana može poremetiti ciklus spavanja i buđenja i dovesti do nesanice.

Trema i nemir: Visoke doze kofeina mogu izazvati nervozu i nemir, što otežava pojedincima da se opuste ili koncentrišu.

Može da povisi krvni pritisak: Stimulativna svojstva kofeina mogu dovesti do ubrzanog otkucaja srca i povišenog krvnog pritiska. Kod osoba sa već postojećim srčanim oboljenjima, ovaj efekat može biti opasan.

Digestivni distres: Može iritirati sluznicu želuca i dovesti do probavne nelagodnosti, uključujući refluks kiseline, loše varenje i gastrointestinalne smetnje.

Glavobolje: Ironično, odvikavanje od kofeina može dovesti do glavobolje, koje se često nazivaju „glavobolje odvikavanja od kofeina“. Oni mogu biti prilično bolni i obično se ublažavaju ako konzumirate više.

Nervoza i anksioznost: Preterani unos može izazvati ili pogoršati osećaj nervoze i anksioznosti. Ovaj efekat je posebno izražen kod osoba koje su osetljive na kofein.

Preporučeni dnevni unos kofeina

Preporučeni dnevni unos kafe, odnosno kofeina varira u zavisnosti od pojedinca i faktora kao što su starost, težina i osetljivost. Međutim, za većinu zdravih odraslih osoba, do 400 miligrama dnevno je generalno bezbedno.

Imajte na umu da veličine šoljica i jačina kafe mogu da variraju. Smatra se da tipična šolja od oko 2 dl sadrži 100 miligrama kofeina u kafi. Na primer, jedan espreso sadrži oko 80 miligrama kofeina, jedna šolja instant kafe ima oko 63 miligrama kofeina, dok mlevena sadrži oko 96 miligrama.

ClaudioStocco / gettyimages.com

Molimo vas upoznajte se sa politikom odricanja od odgovornosti za redakcijske i druge sadržaje i linkove objavljene na www.ruskidoktor.rs