Selen: Glavobolje se može javiti zbog nedostatka ovog minerala – zato jedite ove namirnice

by | 12.05.2024
Selen: Glavobolje se može javiti zbog nedostatka ovog minerala

Selen je mineral u tragovima, što znači da je telu potrebna samo mala količina. Saznajte koji su simptomi nedostatka ovog minerala i u kojim namirnicama se nalazi.

Hrana koja sadrži mineral selen u tragovima, uključujući brazilske orahe, bademe, pečurke, zob, jaja, semenke bundeve, laneno seme, ribu, piletinu, jetru i meso
Selen je mineral u tragovima, što znači da je telu potrebna samo mala količina. Prirodno se nalazi u hrani ili kao dodatak.

Zašto je važan selen?

Selen je esencijalna komponenta različitih enzima i proteina, zvanih selenoproteini, koji pomažu u stvaranju DNK i štite od oštećenja ćelija i infekcija; ovi proteini su takođe uključeni u reprodukciju i metabolizam tiroidnih hormona.

Većina selena u telu se skladišti u mišićnom tkivu, iako štitna žlezda drži najveću koncentraciju selena zbog različitih selenoproteina koji pomažu u funkciji štitne žlezde.

Preporučene količine

RDA: Preporučeni unos u ishrani (RDA) za odrasle muškarce i žene starije od 19 godina je 55 mikrograma dnevno. Ženama koje su trudne i koje doje potrebno je oko 60, odnosno 70 mikrograma dnevno.

UL: Podnošljivi gornji nivo unosa (UL) za selen za sve odrasle starije od 19 godina i trudnice i dojilje je 400 mikrograma dnevno; a UL je maksimalni dnevni unos za koji je malo verovatno da će izazvati štetne efekte po zdravlje.

Selen i zdravlje

Selen je komponenta selenoproteina i enzima. Oni imaju antioksidativna svojstva koja pomažu u razgradnji peroksida, koji mogu oštetiti tkiva i DNK, što dovodi do upale i drugih zdravstvenih problema, kao što su bolesti štitaste žlezde i kardiovaskularne bolesti.

Hrana bogata selenom

Količina selena u hrani može uveliko varirati u zavisnosti od sadržaja selena u zemljištu u kojem se uzgaja. Sadržaj zemljišta uveliko varira u zavisnosti od regiona. Biljna hrana dobija selen iz zemlje, što će onda uticati na količinu selena kod životinja koje jedu te biljke. Ove namirnice su prirodni izvori selena:

  • Brazilski orasi
  • Riba i školjke
  • Govedina
  • Ćuretina
  • Piletina
  • Hleb od celog zrna
  • Pasulj, sočivo

Simptomi nedostatka selena

Ovo su neki od uobičajenih simptoma nedostatka selena:

  • Mučnina, povraćanje
  • Glavobolje
  • Promenjeno mentalno stanje, konfuzija
  • Letargija
  • Napadi
  • Koma

Rizične grupe

  • Ljudi koji žive u regionima sa niskim sadržajem selena koji se takođe hrane prvenstveno biljnom ishranom su u rizičnoj grupi nedostatka selena.
  • Ljudi sa HIV-om. Virus može dovesti do dijareje, malapsorpcije hranljivih materija i smanjenog apetita.
  • Ljudi sa zatajenjem bubrega koji su na dijalizi. Ovaj mehanički proces filtriranja krvi može ukloniti nešto selena. Ograničenja u ishrani koja su potrebna kod zatajenja bubrega takođe mogu smanjiti ukupan unos hrane, što dovodi do rizika od nedostatka selena.

Toksične količine selena

Hronično visok unos selena može dovesti do zdravstvenih problema, u rasponu od tremora mišića, gubitka kose, stomačnih tegoba i vrtoglavice, do težih ishoda srčanog udara, respiratornog distresa ili otkazivanja bubrega.

Brazilski orasi su izuzetno bogati selenom čak i kada se uzgajaju na zemljištu sa niskim sadržajem selena, čak i jedan orah sadrži više od RDA. Jedenje previše ovih orašastih plodova na dnevnoj bazi može dostići toksični nivo, kao i korišćenje suplemenata koji sadrže selen u većoj količini od preporučene dnevne doze.

Rani simptomi trovanja selenom su:

  • Metalni ukus, loš zadah
  • Mučnina, dijareja
  • Gubitak kose
  • Krhkost noktiju ili promena boje
  • Osip ili lezije na koži
  • Umor
  • Razdražljivost
  • Osetljivost mišića

Da li ste znali da…

Selen i jod imaju sinergijski odnos koji je posebno važan za zdravu štitnu žlezdu. Jod je komponenta tiroidnog hormona, a selen kao selenoprotein pomaže da se tiroidni hormon pretvori u njegov aktivni oblik. Oba minerala su potrebna štitnoj žlezdi u adekvatnim količinama; previše jednog može doprineti nedostatku drugog.

Suplementi selena se promovišu tako da nude nekoliko prednosti, uključujući jačanje imunološke funkcije, poboljšanje zdravlja kose i noktiju i podržavanje zdrave štitne žlezde.

Ponekad se suplementi selena kombinuju sa drugim vitaminima antioksidansima kao što su vitamin E ili C. Ovi suplementi obično sadrže između 100-400 mikrograma selena po dozi (podnošljivi gornji nivo unosa je 400 mikrograma). Međutim, ako osoba nije u visokom riziku od nedostatka, nema dokaza da uzima veću amo selena promoviše zdravstvene prednosti prikazane na ovim etiketama dodataka.

Imajte na umu da nikada na svoju ruku ne uzimate suplemente. Važno je konsultovati lekara, a naročito ako imate određene zdravstvene tegobe i uzimate medicinsku terapiju.

Artemidovna / gettyimages.com

Molimo vas upoznajte se sa politikom odricanja od odgovornosti za redakcijske i druge sadržaje i linkove objavljene na www.ruskidoktor.rs