Transsibirska železnica: Čudesna spona između Evrope i Azije

Možete li zamisliti da na samo jednom putovanju prođete kroz osam vremenskih zona, posetite jedanaest gradova, premostite devet reka, divite se jednom od najvećih jezera na planeti i dospete do samog kraja sveta?

Mada uvodna rečenica zvuči gotovo neverovatno, ona je i te kako istinita. Postoji pruga duga čak 9.300 kilometara čija je početna stanica u Moskvi a završna u Vladivostoku, najistočnijem ruskom gradu. Njeno ime je Transsibirska železnica. Ona spaja dva kontinenta (Evropu i Aziju) i proteže se kroz dve trećine Rusije. Građena je čitavih dvadeset i pet godina (od 1891. do 1916.) i treća je po dužini železnica na svetu, posle pruga Donjeck–Vladivostok i Moskva–Pjongjang. Na njenoj izgradnji bili su angažovani osuđenici s ostrva Sahalin, kao i ruski vojnici, a poslednja trasa završena je 1916. godine izgradnjom dela pruge pored reke Amur, na samoj granici s Kinom. Njome danas putuju mnogi putnički, teretni i turistički vozovi, ali svakako su najpoznatiji Rusija (Россия), obojen u nacionalne ruske boje, Transsibirski ekspres, voz kojim putuje većina stanovništva, i Zlatni orao, jedan od najluksuznijih vozova na svetu (luksuzniji čak i od Titovog Plavog voza).

Ruski gradovi-dragulji

Stvarno ne postoji bolji način da upoznate neverovatne lepote najveće države na svetu i divite se njenom pejzažu nego da se ukrcate u voz na stanici u Moskvi i upustite se u fantastičnu sedmodnevnu avanturu, koliko traje putovanje do Vladivostoka. Ne računajući početnu i poslednju stanicu, na ovom zanimljivom putovanju proći ćete još kroz devet gradova: Nižnji Novgorod, Perm, Jekaterinburg, Omsk, Novosibirsk, Krasnojarsk, Irkutsk, Ulan Ude, Čitu i Habarovsk.

Pre nego što sednete u voz i krenete na ovo neverovatno putovanje, obavezno obiđite Crveni trg u Moskvi i čuveni Hram Vasilija Blaženog s neobičnim šarenim kupolama, nadaleko poznati Kremlj i neizbežni Boljšoj teatar. Posle četiri stotine kilometara zaustavićete se u Nižnjem Novgorodu, gradu na ušću reke Oke, poznatom po velikim sajmovima i prelepom Trgu Aleksandra Nevskog. Na samoj granici Evrope i Azije, na obroncima gorostasnog Urala, smešten je grad Perm, odakle se dalje krećete nepreglednim ruskim stepama. Putnicima je svakako zanimljiva poseta Jekaterinburgu, gradu na istočnoj strani Urala, u kome su boljševici 1918. godine ubili poslednjeg ruskog cara Nikolaja Romanova, njegovu ženu Aleksandru i decu Olgu, Tatjanu, Mariju, Anastasiju i carevića Alekseja. Oni su pogubljeni u kući Ipatijevih, koja je posle pada komunizma srušena, a na njenom mestu je podignuta crkva po nalogu tadašnjeg predsednika Borisa Jeljcina. Ni svi ostali gradovi s one strane Urala kroz koje prolazi Transsibirska železnica nisu ništa manje vredni pažnje, ali svakako je najznačajniji Irkutsk, jedan od najlepših gradova u Sibiru. Sam grad je relativno mali, ali ima izuzetno lep centar i prelepo šetalište uz reku Angaru, jedinu reku koja otiče iz Bajkalskog jezera. Poslednji deo vožnje na ovoj fantastičnoj turi jeste onaj od Ulan Udea do čuvenog Vladivostoka, poslednje stanice Transsibirske železnice. Kad izađete iz voza, imaćete utisak da ste stigli na sam kraj sveta. Ako pogledate u atlas, videćete da je stvarno tako. A na železničkoj stanici u Vladivostoku stoji spomenik s natpisom “9.288” da vas podseti na broj pređenih kilometara od Moskve do najistočnijeg grada Rusije na obali Tihog okeana.

Pročitajte i… Gagarinov let ka zvezdama

Dragoceno vodeno blago

I sami znate da kroz ruska prostranstva protiče Volga, najveća evropska reka, duga 3.500 kilometara, ali ćete na ovom putovanju, osim nje, preći još preko sedam veličanstvenih ruskih reka-lepotica. Videćete Kamu, reku Ural, čuveni Irtiš, Ob, Jenisej, Angaru i Amur. Šlag na ovom prelepom prirodnom vodenom koktelu svakako predstavlja Bajkalsko jezero, najdublje jezero na svetu. Nalazi se u istočnom delu azijske Rusije i drugo je po površini u Aziji (odmah posle Kaspijskog mora). Ime je dobilo po tatarskoj reči „баикул“, koja znači „bogato jezero“, ali je poznatije pod nazivom „plavo sibirsko oko“. U jezeru se nalazi čak dvadeset i sedam ostrva i u njega se uliva više od tri stotine reka, ali iz njega ističe samo jedna – Angara. Inače, put od Irkutska do Ulan Udea najlepši je deo Transsibirske železnice, tu su prirodne lepote stvarno neopisive i treba ih lično doživeti.

Vozovi i vagoni

Za tih sedam dana putovanja tokom kojih se prolazi više od sto pedeset stanica voz neće zakasniti nijedan minut, mada ćete ih promeniti bar šest (osim ako se ne opredelite za putovanje Zlatnim orlom, koje košta neverovatnih 20.000 evra!). U redovnim transsibirskim vozovima sve je savršeno organizovano, mesta su numerisana, unutrašnjost je čista i uredna, za spavaća kola svakodnevno se dobija čista posteljina, u svakom vagonu postoje jedna ili dve osobe zadužene za putnike – za pomoć, kontrolu karata, prodaju vode, sokova i hrane, čišćenje i sve ostalo što vam može zatrebati. I, naravno, cena karte je sasvim prihvatljiva.

Neponovljivo iskustvo

Čitajući ovaj tekst, verovatno ćete se zapitati šta putnici rade tokom tih nedelju dana vožnje. Odgovor je da rade sve ono što bi trebalo da rade u stvarnom životu a za šta im stalno nedostaje vremena: odmaraju se, neometano spavaju (spavanje u vozu je poseban doživljaj), obeduju bez žurbe, upoznaju se s ljudima iz celog sveta, čitaju knjige za koje nisu imali vremena da ih pročitaju, gledaju filmove, istražuju nepoznate predele i uživaju u posmatranju neviđenih prirodnih lepota. Ukratko, bogatstvo putovanja Transsibirskom železnicom teško je opisati rečima. Ono je neponovljivo i autentično iskustvo i najlepša avantura koja se pamti celoga života.

Zanimljivosti o Transsibirskoj železnici

* Pruga je dugačka 9.288 km.

* Najhladnije mesto kroz koje prolazi pruga nalazi se između Mogoče (na 6.906. kilometru) i Skovorodina (na 7.306. kilometru), gde se temperatura zimi spušta i do –62 stepena.

* Najviša tačka na putanji pruge nalazi se na gorskom prelazu Jablonovja kod Turgutuja i visoka je 1.040 metara (6.110 km od Moskve).

* Najniža tačka je na obali Pacifika kod Amurskog zaliva.

* Najduži železnički most proteže se preko reke Amur i dugačak je 2,6 km.

* Najduži tunel dugačak je čak sedam kilometara, ali se koristi samo za teretni saobraćaj.

* Tarmačukanski tunel je najduži tunel za putnički saobraćaj i dugačak je nešto više od dva kilometra.

VELIČANSTVENA POSTAVKA U PARIZU

Transsibirska železnica imala je svoju postavku na Međunarodnom sajmu EXPO u Parizu održanom 1900. godine. Imitacija vožnje simulirana je pomeranjem panorame, a sama „vožnja“ trajala je oko sat vremena. Dovršeni prikaz, koji se dorađivao do 1903. godine, osvojio je zlatnu medalju komisije s Gustavom Ajfelom na čelu za most Transsibirske železnice preko reke Jenisej carskog inženjera Lavra Proskurjakova. Sledeće godine dorađena panorama učestvovala je i na Međunarodnom sajmu u američkom gradu Sent Luisu. Postavka se danas nalazi u petrogradskom Ermitažu i radi se na njenoj ponovnoj izložbi u stanici Vitepsk (Sankt Peterburg), dok će kopije biti izložene po drugim železničkim stanicama u Rusiji.

Pročitajte i… Aleksandar Nevski – simbol borbe za očuvanje pravoslavlja

Foto: asafta / iStock / Getty Images Plus via Getty Images

još iz kategorije