Prolećni umor: Zašto se javlja letargija i na koje načine možete da je pobedite

by | 05.04.2024
Prolećni umor: Zašto se javlja letargija i na koje načine možete da je pobedite

Kažu da je ovo godišnje doba vreme buđenja. Ali umesto radosti i naleta energije dolazi tupa apatija i slabost. Postoji naziv za tu pojavu – prolećni umor, a stručnjaci tvrde da može da se prevaziđe.

 

Ova pojava je odavno poznata, a ovo stanje se naziva prolećna letargija ili umor.  Tradicionalno, vrhunac prolećnog bluza se javlja u martu-aprilu. U to vreme telo postaje potpuno umorno od nedostatka ultraljubičastog zračenja, vitamina, hladnoće i svega što zima nosi sa sobom.

Kako da pobedite prolećni umor?

Jedan od faktora koji izazivaju umor su vremenske promene koje vas bacaju ili vruće ili hladno, dužina dana se povećava, a hormonska struktura tela se menja. Dan je sve duži, a vi želite da spavate više. Priroda se budi, ali nisu svi spremni za to. Ovo dovodi do fenomena koji se zove prolećna desinhronoza. Unutrašnji biološki sat počinje da radi u suprotnosti sa spoljnim faktorima.

To dovodi do povećane ekscitabilnosti nervnog sistema, hormonske neravnoteže, poremećaja u funkcionisanju imunog, respiratornog i digestivnog sistema. Često se pogoršavaju hronične bolesti i alergije, te se može javiti i malaksalost. Ljudi postaju ranjiviji na respiratorne infekcije i osetljiviji na geomagnetne fluktuacije. Na pozadini stalnog lošeg osećanja, može se razviti prava depresija.

Prirodne metode za prolećni umor

Ne postoji magična pilula koja, nakon gutanja, može odmah i zauvek zaboraviti na prolećnu desinhronozu. Ali, možete prevazići problem ili značajno smanjiti manifestaciju njegovih neprijatnih simptoma. Da biste to uradili, postoji nekoliko jednostavnih načina da pomognete sopstvenom telu.

Spavanje

Da, tako je jednostavno i nepretenciozno. Ako želite da spavate, povećajte trajanje sna. Idite ranije u krevet, ustanite kasnije, ako je moguće. Pokušajte da nađete sat ili dva za popodnevni san.

To je normalno i potpuno fiziološko: i naši preci su zimi spavali mnogo više nego leti. Ako je leti čovek spavao 4-5 sati, onda bi zimi mogao spavati duplo više, do 11-12 sati.

Istraživanja iz istorijskih izvora su pokazala da su ljudi nekada spavali potpuno drugačije. Često u nekoliko doza, odnosno 3-4 sata noću i 2-3 sata tokom dana. I dešavalo se da se noćni san deli na dva dela, između kojih su imali vremena da obavljaju kućne poslove, posao ili da se posvete molitvi.

Stručnjaci savetuju da ne gledajte televiziju kasno uveče, posebno izbegavajte vesti i filmove sa određenim sadržajem: akcioni filmovi, horori, trileri. Takođe birajte mirne, čak i dosadne knjige. Idealna večernja knjiga trebalo bi da vam ispadne iz ruku zato što ste zaspali već na trećoj strani.

Takođe, pre spavanja možete malo prošetati mirnim tempom, uzeti toplu kupku. Spavaća soba mora biti dobro provetrena.

Prolećna vitaminska dijeta

Početkom proleća, vreme je da pređete sa jake zimske ishrane na laganu prolećnu ishranu. Na meniju treba da dominira povrće, voće, žitarice, riba, morski plodovi.
Možete malo povećati udeo začina i začina, grickati suvo voće, orašaste plodove i malu količinu crne čokolade.

Prolećna ishrana zahteva određene promene

Prolećna ishrana zahteva određene promene

Odvojite vreme da posetite svog lekara i dobijete savet o uzimanju vitamina. Ne možete sami sebi propisati vitaminsku terapiju, suprotno navici samolečenja koja se razvila među našim sugrađanima.

Uopšte nije korisno ići na niskokaloričnu dijetu tokom prolećnog umora da biste smršali za letnju sezonu. Morate imati dovoljno visok unos kalorija inače možete potpuno potkopati svoju snagu i zdravlje.

 

Zdrav način života

Čak i ako niste vatreni pobornik zdravog načina života, u proleće je vredno preispitati svoj način života i učiniti svoju dnevnu rutinu ispravnijom.

Šta ovo znači? Morate spavati noću da biste stimulisali proizvodnju melatonina. Noćna bdenja i smenski rad je preporučljivo eliminisati bar na neko vreme. Ako to nije moguće, onda je potrebno osigurati maksimalan mrak u spavaćoj sobi.

Tokom dana morate više da se krećete, ali bez prevelikog opterećenja na telo. Šetajte više, posebno po sunčanom vremenu. Idite na bazen ili čas joge. Ako ranije niste probali nordijsko hodanje, morate konačno shvatiti kako se ono razlikuje od jednostavnog hodanja.

O ishrani je već rečeno, ali, pored sastava proizvoda na meniju, potrebno je promeniti i način ishrane. U proleće je posebno važno ne preopteretiti digestivni sistem, tako da će podeljeni obroci u malim porcijama biti najracionalniji. Glavni obrok treba da bude ručak, ali za večeru birajte lako svarljiva jela. Vredi donekle ograničiti potrošnju kafe i čaja, zameniti ih svežim sokovima i voćnim pićima.

Pokušajte da savladate tehnike meditacije. Čak i ako ne uspete odmah, naučite da brzo zaspite, što takođe nije loše. I češće se osmehujte. Što se više smejete, to će vam biti bolje raspoloženje. Zima je prošla, leto je pred vratima, nema vremena za tugu!

Budite jaki – leto uskoro dolazi!

Harbucks; julief514 / gettyimages.com

Molimo vas upoznajte se sa politikom odricanja od odgovornosti za redakcijske i druge sadržaje i linkove objavljene na www.ruskidoktor.rs